Professioneel Webdesign

De volledige handleiding (2022)

Dit is de volledige handleiding die je nodig hebt om een professioneel webdesign te creëren


Dus... je wilt een professioneel webdesign voor jouw bedrijf? Gebruik dan onderstaande tips in deze handleiding.


Laten we gelijk beginnen.

professioneel webdesign

HOOFDSTUK 1:

Waarom een professioneel webdesign?

In dit hoofdstuk beantwoord ik de vraag: "Waarom een professioneel webdesign?"


Ik laat ook zien hoe een professioneel webdesign eruit kan zien.


Laten we snel beginnen.

Waarom een professioneel webdesign

Een professioneel webdesign

Wanneer is een webdesign professioneel? Dit verschilt per persoon maar ik definieer een webdesign als professioneel als deze een hoge positie heeft in Google op relevante zoekwoorden binnen de branche en als de conversie van de website hoog is.


Waarom zou je een professioneel webdesign willen? Ook dit kan per persoon verschillen maar over het algemeen denk ik dat de online vindbaarheid van een bedrijf het belangrijkste is.


Een professioneel webdesign is cruciaal voor als je online goed gevonden wilt worden. Dit kan ook bijdragen aan de omzet, het aantal klanten, de naamsbekendheid en nog veel meer van een bedrijf.


Ookal ga je fysiek naar een winkel toe, de kans is groot dat je hen eerst even opzoekt om belangrijke informatie over het bedrijf te vinden zoals bijv. de openingstijden. Dit is waarom het voor veel bedrijven erg belangrijk is dat zij online vindbaar zijn.

Voorbeeld van een professioneel webdesign

Hieronder zie je een voorbeeld van een professioneel webdesign van één van onze klanten: Veramax.

Voorbeeld professioneel webdesign Veramax

Onlangs hebben wij een website gebouwd voor Veramax. Zij zijn gespecialiseerd in het bouwen van overkappingen, glazen schuifwanden en veranda´s. Allereerst hebben wij het logo en de huisstijl aangepakt. Het logo was blauw/groen, dit hebben wij geel met zwart gemaakt. Zwart straalt autoriteit en vertrouwen uit en geel is een vrolijke kleur die geassocieerd wordt met de zon.


Door het verwerken van een klein zonnetje in het logo zullen mensen het zich beter voor kunnen stellen als zij een veranda hebben waar zij lekker in de zon kunnen zitten. Vervolgens hebben wij een strak en modern ontwerp ontwikkeld met scroll en hover animaties.


Binnen één maand nadat de nieuwe website live is gegaan zijn er al 9 aanvragen voor een offerte via de website binnen gekomen.


Wat maakt deze website nou zo conversie gericht?


Door het gebruik van goede call-to-actions op de juiste plekken hebben wij de conversie aanzienlijk verhoogd. Ook de structuur van de website draagt hier aan bij.


Bij elk kopje, bijvoorbeeld "Veranda" krijgen mensen eerst informatie te zien (informatie fase) daaronder staat een kopje met "Inspiratie" (overtuigings fase) en daaronder staat een kopje met "offerte aanvragen" (aansporen tot actie). Wil je deze website bekijken of meer lezen over hoe wij websites realiseren? klik dan hier voor meer informatie.

HOOFDSTUK 2:

Zelf doen of uitbesteden?

In dit hoofdstuk beantwoord ik de vraag: "Zelf doen of uitbesteden?"


Kun je zelf een professioneel webdesign bouwen? In dit hoofstuk vertel ik je alles over hoe je het zelf kunt doen en wanneer je het moet uitbesteden.



Zelf een website bouwen of uitbesteden

Kun je zelf een professioneel webdesign bouwen?

Het antwoord is: Ja! Maar... het is niet makkelijk, het kost erg veel tijd, energie en moeite. Ik ga je hieronder uitleggen waarom:


1. Als je niet over de juiste kennis/vaardigheden beschikt is het erg lastig om van een website een succes te maken. Het is dus belangrijk dat je van tevoren het nodige onderzoek doet om te achterhalen of het mogelijk is om hetgeen wat je wilt zelf te realiseren.


2. Het is tijdrovend. Als je nog nooit een website hebt gebouwd zal het je veel tijd kosten omdat je dingen simpelweg nog moet uitzoeken of niet weet hoe het werkt. Zodra je er handigheid in hebt gevonden kost het je uiteraard veel minder tijd en moeite.

HOOFDSTUK 3:

Hoe bouw je een professioneel webdesign

In dit hoofdstuk beantwoord ik de vraag: "Hoe bouw je een professioneel webdesign?"


Ik leg je precies uit hoe je van jouw website een online succes kunt maken.



Hoe bouw je een professioneel webdesign

In drie stappen een professioneel webdesign

Je kunt op verschillende manieren een website bouwen. We gaan er even van uit dat je geen programmeer vaardigheden hebt. Gelukkig is dit geen probleem, er zijn tegenwoordig namelijk genoeg goede programma's waarmee je makkelijk een website kunt bouwen.


De meest gebruikte software is: Wordpress. Wordpress is een programma waarmee je zonder te coderen een website kunt bouwen.


Wij realiseren een professioneel webdesign altijd in drie stappen.


Stap 1. Functionaliteiten


Hoe wil je dat jouw website functioneert, over welke functies moet de site beschikken? In stap 1 van het webdesign traject inventariseren we al jouw wensen en eisen om vervolgens een plan van aanpak te maken.


Het is belangrijk om na te denken over alle functies die de website moet hebben. Hoe wil je dat klanten je kunnen benaderen? Per telefoon of moeten ze een contactformulier invullen? Wat wil je graag bereiken met de website? Er zijn veel verschillende aspecten die je moet overwegen, ga ook eens op zoek naar websites die jij er goed uit vind zien en kijk wat je ervan op kunt steken.

Stap 2. Grafisch ontwerp


In stap 2 van het webdesign traject gaan we aan de slag met het daadwerkelijke ontwerp. Hoe wil je dat het ontwerp eruit ziet?


Met het ontwerp ga je vorm geven aan de website en je gaat de bedrijfsidentiteit erin verwerken. Een professioneel ontwerp zorgt niet alleen voor naamsbekendheid maar ook voor de verbinding tussen jou als bedrijf en potentiële klanten.


Het is erg belangrijk om ervoor te zorgen dat de website goed wordt weergegeven op mobiele apparaten omdat meer dan 50% van de mensen een website tegenwoordig bezoekt per mobiel apparaat.

Stap 3. Technische realisatie


Nadat je klaar bent met het functionele en grafische deel van de website kun je beginnen met de technische realisatie. Deze stap zorgt voor de overgang van het visuele ontwerp naar een functionele website.


Onderzoek wat de nieuwste technische ontwikkelingen zijn zodat je website beschikt over de nieuwste functionaliteiten. Met scroll- en hover animaties kun je een website interactief maken.

HOOFDSTUK 4:

Zoekmachine optimalisatie (SEO)

In dit hoofdstuk leg ik uit waarom je aan zoekmachine optimalisatie moet doen en hoe je dit doet.


Een mooie website zonder bezoekers is namelijk ook niks :).


Zoekmachine optimalisatie SEO

Wat, waarom en hoe doe je SEO?

SEO staat voor zoekmachine optimalisatie. Door het doen van SEO kun je de positie van jouw website in Google verbeteren.


De plek in Google is erg belangrijk voor jou als bedrijf. Het is namelijk zo dat 90% van de mensen niet naar de tweede pagina gaat. Dit betekent dat het van groot belang is dat je op de eerste pagina in Google gevonden wordt op zoekwoorden waar jou klanten op zoeken.


Anders loop je dus heel veel klanten en omzet mis. Start hier je SEO-campagne en werk samen met ervaren SEO professionals.

1. Techniek


Niet alleen jij, jou klanten maar ook Google vindt het erg belangrijk dat jou website razendsnel is. Een snelle website krijgt namelijk al snel een hogere positie in de zoekmachine dan een trage site.


Daarom moet je eerst eens kijken naar de techniek van jouw website. Via

https://pagespeed.web.dev/ 


Krijg je gratis een prestatierapport (zoals hieronder) van jouw website. Je kunt precies zien wat de technische pijnpunten zijn en ze dus aanpakken waar nodig.


snelheid website

2. Content


De informatie die op jouw website staat bepaalt ook de plek in Google. Maak waardevolle content voor bezoekers. Uit onderzoek is gebleken dat pagina's met 2000 woorden veel beter werken dan pagina's met weinig informatie omdat Google dit ziet als "thin content".


Als je gevonden wilt worden op relevante zoekwoorden binnen de branche moet je zoekwoorden verwerken op belangrijke plekken zoals bijv. in de titel, de eerste 100 woorden etc. Je leest hier meer informatie over SEO.

3. Autoriteit


Google hecht ook veel waarde aan de autoriteit van jouw website. Wordt er vaak naar jouw site gelinkt door anderen? Dan geeft Google jouw website meer autoriteit. Met linkbuilding kun je jouw website meer autoriteit geven.

EINDE HANDLEIDING

Conclusie

Dit was de handleiding voor een professioneel webdesign.


Waar ga je het eerst mee beginnen? Kom je er niet uit en wil je graag onafhankelijk advies? Neem even contact met ons op

Dit artikel is geschreven door Mees van Dijk

handleiding Zoekmachine optimalisatie SEO