Conversie gerichte website

Hoe verhoog je de conversie van jouw website?


Voordat je werkzaamheden aan je website gaat verrichten die de conversie verhogen is het belangrijk dat het CTR oftewel doorklikratio zo hoog mogelijk is.


Je website kan nog zo conversie gericht gebouwd zijn maar als niemand op de link naar je website klikt heb je er nog niks aan. Daarom is het goed om eerst te kijken naar de volgende 3 punten om het CTR te verhogen:


1. Meta-titel

Zorg voor een sterke titel die de bezoeker uitnodigt om erop te klikken en wees origineel. De titel mag hooguit 55 tekens bevatten (inclusief spaties).


2. Meta-description

Beschrijf kort wat de bezoeker kan verwachten en vinden als ze op de link naar jouw website klikken. De beschrijving moet tussen de 70 en 155 tekens zijn (inclusief spaties).


3. Opvallende tekens

Als je echt wilt opvallen ten opzichte van de websites van je concurrenten dan zou je speciale tekens zoals groene vinkjes of een sterrenbeoordeling kunnen verwerken in zowel de titel als de beschrijving.


Het ontwerp

Zorg voor een sterke H1-titel

Helaas zien wij nog veel te vaak een H1-titel die erg zwak is, bijvoorbeeld de bedrijfsnaam als titel. Dit is niet alleen slecht voor de conversie maar ook voor de vindbaarheid in Google. Verwerk de belangrijkste zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden in de titel & beschrijf jouw bedrijf in een paar woorden.

Beschrijf jouw bedrijf in de H2-titel

Ook erg belangrijk, de H2-titel (oftewel de paragraaf) van de homepagina. Beschrijf kort wat mensen op jouw website kunnen vinden in de paragraaf (verwerk hier ook belangrijke zoekwoorden in).

Een goede call-to-action

60% van de mensen die een website bezoekt scrollt niet naar beneden. Daarom is het erg belangrijk wat je op het bovenste deel van de website (de eerste sectie van de homepagina) plaatst.


Nadat je punt één en twee hebt verwerkt of geoptimaliseerd is het tijd om te zorgen voor een goede CTA zodat je de bezoeker aanspoort om actie te ondernemen. Bijvoorbeeld door een knop te verwerken in een opvallende kleur waarmee mensen een offerte kunnen aanvragen of contact op kunnen nemen.

Nog niet uitgelezen en wil je meer informatie over dit onderwerp? Lees dan onze andere blog artikelen.


Dit artikel is geschreven door Mees van Dijk.