Zoekmachine optimalisatie (SEO)

De volledige handleiding (2022)

Dit is de volledige handleiding die je nodig hebt om op de eerste plek in Google te komen.


Dus... je wilt bovenaan komen te staan? Je concurrenten (online) verslaan? Gebruik dan onderstaande tips in deze handleiding.


Laten we gelijk beginnen.

zoekmachine optimalisatie

HOOFDSTUK 1:

Wat is zoekmachine optimalisatie?

In dit hoofdstuk beantwoord ik de vraag: "Wat is zoekmachine optimalsatie?"


Ik laat ook zien waarom iedereen aan zoekmachine optimalisatie zou moeten doen.


Laten we snel beginnen.

SEO

Wat is zoekmachine optimalisatie?

Zoekmachine optimalisatie (SEO) is het verrichten van werkzaamheden van/voor een website om de positie in een zoekmachine verbeteren. Door het effectief doen van SEO kun je gevonden worden op relevante zoekwoorden binnen je branche.


Zoekmachine optimalisatie kan de naamsbekendheid, omzet en online vindbaarheid van een bedrijf aanzienlijk vergroten. Alle bedrijven die naar boven komen op zoektermen met veel concurrentie doen aan zoekmachine optimalisatie.


Door bepaalde strategieën toe te passen kun je boven je concurrenten komen te staan en er dus voor zorgen dat er meer bezoekers naar jouw website komen.


In dit artikel leg ik je de belangrijkste dingen uit voor een hoge positie in Google en dus ook veel website bezoekers.

HOOFDSTUK 2:

De 3 factoren voor een hoge positie

In dit hoofdstuk bespreken we de 3 belangrijkste factoren voor een hoge positie in Google.


Ik leg je uit hoe Google websites rankt en hoe jij hier aan kunt voldoen.


bovenaan in Google komen te staan

1. Techniek


Niet alleen jij, jou klanten maar ook Google vindt het erg belangrijk dat jou website razendsnel is. Een snelle website krijgt namelijk al snel een hogere positie in de zoekmachine dan een trage site.


Daarom moet je eerst eens kijken naar de techniek van jouw website. Via

https://pagespeed.web.dev/ 


Krijg je gratis een prestatierapport (zoals hieronder) van jouw website. Je kunt precies zien wat de technische pijnpunten zijn en ze dus aanpakken waar nodig.


snelheid website

2. Content


De informatie die op jouw website staat bepaalt ook de plek in Google. Maak waardevolle content voor bezoekers. Uit onderzoek is gebleken dat pagina's met 2000 woorden veel beter werken dan pagina's met weinig informatie omdat Google dit ziet als "thin content".


Als je gevonden wilt worden op relevante zoekwoorden binnen de branche moet je zoekwoorden verwerken op belangrijke plekken zoals bijv. in de titel, de eerste 100 woorden etc. Je leest hier meer informatie over SEO.

3. Autoriteit


Google hecht ook veel waarde aan de autoriteit van jouw website. Wordt er vaak naar jouw site gelinkt door anderen? Dan geeft Google jouw website meer autoriteit. Met linkbuilding kun je jouw website meer autoriteit geven.

HOOFDSTUK 3:

Aantal kliks verhogen

In dit hoofdstuk leg ik uit hoe je het CTR, oftewel het aantal kliks naar je website kunt verhogen.

Zoekmachine optimalisatie

CTR, oftwel het aantal kliks verhogen

CTR staat voor Click-Through-Ratio, oftewel doorklik ratio. Word jouw website wel vaak vertoond in de zoekresultaten maar heb je maar weinig bezoekers? Dan moet je het CTR zien te verhogen.


Meta-titel: dit is de titel die een persoon ziet als ze jouw website vinden in de zoekresultaten. Als het CTR laag is betekent het dus dat mensen niet de drang krijgen om op de link naar jouw website te klikken. Zorg er dus voor dat je de bezoeker uitnodigt om op de link te klikken en trek de aandacht (bijv. door het gebruik van special tekens).


Het is belangrijk om de meta-titel niet langer dan 70 tekens te maken.


Meta-description: dit is de beschrijving die mensen te zien krijgen (onder de titel). Beschrijf hier kort waar de pagina over gaat en wat mensen kunnen verwachten als ze op de link naar jouw site klikken. 


Maak de meta-description tussen de 50 en de 155 tekens lang.

HOOFDSTUK 4:

Zoekwoorden onderzoek

In dit hoofdstuk leg ik uit hoe je zoekwoorden onderzoek kunt doen en waarom het zo belangrijk is voor het online succes van jouw website.

zoekwoorden onderzoek seo

Hoe doe je zoekwoorden onderzoek?

Zoekwoorden onderzoek is één van de belangrijkste dingen die je moet doen om hoog te ranken in de zoekmachines.


Je wilt natuurlijk op relevante zoekwoorden binnen de branche gevonden worden. Daarom is het erg belangrijk dat jij die termen verwerkt op jouw website zodat Google deze kan crawlen.

HOOFDSTUK 5:

Bloggen

In dit hoofdstuk leg ik uit waarom wij bloggen en waarom het ook een goed idee is voor jou.

bloggen seo

Waarom bloggen?

Met bloggen kun je de content op jouw website uitbreiden, dit is een makkelijke manier om beter gevonden te worden op bepaalde zoektermen. Ook kun je te bloggen de bezoeker voorzien van waardevolle informatie, dit verhoogt weer de tijd die mensen op jouw site besteden en dit is weer goed voor de algehele vindbaarheid van de website.

HOOFDSTUK 6:

Het ontwerp van de website

In dit hoofdstuk laat ik zien waarom het ontwerp van de website zo belangrijk is.


Kun je zelf een professioneel webdesign bouwen? In dit hoofstuk vertel ik je alles over hoe je het zelf kunt doen en wanneer je het moet uitbesteden.

hoger positie in Google

Kun je zelf een professioneel webdesign bouwen?

Het antwoord is: Ja! Maar... het is niet makkelijk, het kost erg veel tijd, energie en moeite. Ik ga je hieronder uitleggen waarom:


1. Als je niet over de juiste kennis/vaardigheden beschikt is het erg lastig om van een website een succes te maken. Het is dus belangrijk dat je van tevoren het nodige onderzoek doet om te achterhalen of het mogelijk is om hetgeen wat je wilt zelf te realiseren.


2. Het is tijdrovend. Als je nog nooit een website hebt gebouwd zal het je veel tijd kosten omdat je dingen simpelweg nog moet uitzoeken of niet weet hoe het werkt. Zodra je er handigheid in hebt gevonden kost het je uiteraard veel minder tijd en moeite.

Voorbeeld van een professioneel webdesign

Hieronder zie je een voorbeeld van een professioneel webdesign van één van onze klanten: Veramax.

Voorbeeld professioneel webdesign Veramax

Onlangs hebben wij een website gebouwd voor Veramax. Zij zijn gespecialiseerd in het bouwen van overkappingen, glazen schuifwanden en veranda´s. Allereerst hebben wij het logo en de huisstijl aangepakt. Het logo was blauw/groen, dit hebben wij geel met zwart gemaakt. Zwart straalt autoriteit en vertrouwen uit en geel is een vrolijke kleur die geassocieerd wordt met de zon.


Door het verwerken van een klein zonnetje in het logo zullen mensen het zich beter voor kunnen stellen als zij een veranda hebben waar zij lekker in de zon kunnen zitten. Vervolgens hebben wij een strak en modern ontwerp ontwikkeld met scroll en hover animaties.


Binnen één maand nadat de nieuwe website live is gegaan zijn er al 9 aanvragen voor een offerte via de website binnen gekomen.


Wat maakt deze website nou zo conversie gericht?


Door het gebruik van goede call-to-actions op de juiste plekken hebben wij de conversie aanzienlijk verhoogd. Ook de structuur van de website draagt hier aan bij.


Bij elk kopje, bijvoorbeeld "Veranda" krijgen mensen eerst informatie te zien (informatie fase) daaronder staat een kopje met "Inspiratie" (overtuigings fase) en daaronder staat een kopje met "offerte aanvragen" (aansporen tot actie). Wil je deze website bekijken of meer lezen over hoe wij websites realiseren? klik dan hier voor meer informatie.

EINDE HANDLEIDING

Conclusie

Dit was de handleiding voor een hoge positie in Google.


Waar ga je het eerst mee beginnen? Kom je er niet uit en wil je graag onafhankelijk advies? Neem even contact met ons op

Dit artikel is geschreven door Mees van Dijk

seo